Wyprawa z Gandalfem – XXVIII. Puszcza Białowieska

koniec: 2016-05-03
prowadzący:
Waldemar Jankowski
Jelonka - Dobrowoda - Kleszczele; Orzeszkowo - Sacharewo - Hajnówka - Budy - Białowieżadługość: 80 km
uczestników: 7

KOMU NIE CHCE SIĘ CZYTAĆ RELACJI NIECH OGLĄDNIE ZDJĘCIA DANKI K. I PODZIWIA I ZAZDROŚCI

30 kwietnia - Wyprawa rozpoczęła się w Jelonce, gdzie Maria i Mariusz nas przywitali i ku naszemu zadowoleniu zabrali ciężkie plecaki. Trasa prowadzi wzdłuż rezerwatu Jelonka, potem wspinamy się na najwyższe wzniesienie Równiny Bielskiej (mezoregion 843.37; 195,2 m npm). We wsi Dobrowoda podziwiamy architekturę mijanych domów, częstym elementem jest kolor niebieski dominujący w domach, cerkwiach, krzyżach przydrożnych, cmentarzach. Ostatnim punktem wędrówki są Kleszczele i zabytki: dworzec z 1900 r, kościół św. Zygmunta Burgundzkiego (1907 – 1910), cerkiew św. Jerzego, cerkiew św. Mikołaja (1709), niebieska cerkiew Zaśnięcia Przenajświętszej Bogurodzicy (ok. 1870). Tu też czeka na nas niespodzianka, bo autobus którym mieliśmy dojechać na nocleg w Hajnówce nie jeździ w Wielką Sobotę... prawosławną czyli dziś. Wykonujemy TELEFON DO PRZYJACIELA i samochodami zjawiają się Mariusz i Adam odwożąc strudzonych wędrowców na kwaterę.
1 maja - Dzisiejsza wędrówka rozpoczyna się w Orzeszkowie, gdzie podziwiamy cmentarz i cerkiew. Tego dnia wędruje razem z nami Adam. Później przechodzimy przez Sosnówkę i zatrzymujemy się na chwilę oczarowani Piernikowym Domkiem Baby Jagi. Wkrótce wkraczamy w Puszczę. Szlak prowadzi nas w głąb lasu , nagle skręca i lądujemy w błocie. Szybka zmiana trasy (dodatkowe 2 km) pozwala dotrzeć nam do torów wąskotorowych. Wzdłuż torów, a potem przez las, podziwiając po drodze rezerwat "Głęboki Kąt" i rezerwat im. Władysława Szafera docieramy do stacji Turystycznej Kolejki Wąskotorowej w Hajnówce. Przejażdżka tą koleją ukazuje piękno flory i fauny Puszczy Białowieskiej oraz daje okazję spróbowania kwasu chlebowego i innych smakołyków białoruskich. ŻUBRÓW NIE SPOTKALIŚMY.
2 maja - Rano zwiedzamy jedną z największych cerkwi czyli Sobór Św. Trójcy w Hajnówce. W puszczy odnajdujemy Źrodełko Krynoczka, święte źródło i cerkiew Świętych Braci Machabeuszy, otoczone drutem kolczastym. Dziura w płocie pozwala nam na obmycie twarzy w świętej wodzie i pozostawienie białej chusty na płocie aby odpędzić/odżegnać choroby. Pędzimy dalej podziwiając rezerwat Dębowy Grąd. Mijamy miejscowości Budy, Teremiski i docieramy do Szlaku Dębów Królewskich (majestatyczne dęby). Później Zagroda Pokazowa Żubrów ( rozczarowanie i wysoka cena) i szybkim krokiem 4 kilometrowym podestowym szlakiem "Żebra Żubra" docieramy do Białowieży. Zwiedzamy Skansen Architektury Drewnianej Ludności Ruskiej Podlasia i Muzeum Białowieskiego PN.
3 maja - Wstajemy skoro świat i już o 7.00 ruszamy z przewodnikiem do Obszaru Ochronny Ścisłej Białowieskiego Parku Narodowego. Pan Bazyli opowiada ciekawostki, odpowiada na nasze pytania. Trasa to 8 km i 3 godziny chodzenia ale warto, wyszliśmy stamtąd zauroczeni urodą puszczy. POLECAMY!!!