Wyprawa z Gandalfem – XXVII. Wyżyna Śląska

koniec: 2015-11-11
prowadzący:
Waldemar Jankowski
Racibórz – Rudy, Orzesze – Rydułtowy, Twardowice – Tarnowskie Góry, Chorzów – Katowicedługość: 113 km
uczestników: 6

7.11 Wysiadamy rano na dworcu w Katowicach, zrzucamy plecaki i ruszamy do Raciborza. W Raciborzu zwiedzamy Zamek Piastowski, potem chłopaki ruszają na trasę a dziewczyny na miasto. Podziwiałyśmy rynek, eklektyczne kamienice, odwiedziłyśmy dwa oddziały Muzeum Rybnickiego (w jednym wystawiono prawdziwą mumię egipską).Po miłym spacerku ruszyłyśmy na autobus do Rud, tam spotkałyśmy się z męską częścią naszej wyprawy. Wspólnie oglądnęliśmy zabytkową stację kolejki wąskotorowej i Zespół Klasztorno-Pałacowy z Bazyliką Mniejszą.
8.11 W niedzielny poranek wita nas słońce i wyprawa do miejscowości Rydułtowy. Znajdująca się tam hałda "Szarlota" jest jedną z największych hałd kopalnianych w Europie, ma 134 metry wysokości a objętość 13,3 ml m sześciennych. Podziwiamy też inne hałdy i zabudowania kopalniane. Potem zwiedzamy Rybnik i jego najważniejsze zabytki: Bazylikę św. Antoniego, rynek, dawny ratusz miejski, Kościół ewangelicki i bardzo interesujący szpital Św. Juliusza. W Mysłowicach spacerujemy po rynku i uliczkach blisko kopalni, ta część miasta jest zniszczona i lekko niepokojąca. Tramwajem i autobusem docieramy do Muzeum Pożarnictwa, bardzo ciekawa wystawa.
9.11 Waldek i Daro rano ruszają na trasę do Piekar Śląskich, żeńska część postanawia skorzystać z autobusu, bo pada deszcz dość mocno. Piekary Śląskie to przede wszystkim Bazylika i Kalwaria oraz Kopiec Wyzwolenia. Po krótkim spacerze i podziwianiu zabytków Piekar Śląskich wsiadamy do autobusu i docieramy do Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach. Zjeżdżamy na głębokość 40 metrów i wysłuchujemy opowieści przewodnika na temat pracy pierwszych gwarków, jak wydobywano srebro, czeka nas nawet 200 metrowa trasa łodzią po kanale odwadniającym. Super!!! Polecamy! W Tarnowskich Górach chwila przerwy, podziwiamy rynek, stary Kościół Ewangelicki, cukiernię "Danusię" i posąg gwarka. Ostatnim punktem naszej wyprawy jest maszt radiostacji w Gliwicach. Jest to najwyższy na świecie maszt drewniany (111 metrów) zbudowany z drewna modrzewiowego z mosiężnymi śrubami. Oglądanie go podświetlonego po zmroku to wielka atrakcja.
10.11 Ten dzień zapamiętamy, odwiedzamy kopalnię węgla kamiennego Guido. Zjeżdżamy ciasną windą 320 metrów pod ziemię, poznajemy pracę górników od początków górnictwa do czasów obecnych, maszyny, zabezpieczenia i niebezpieczeństwa. Bardzo fascynujący był ten 2 godzinny spacer. Po wyjściu otrząsamy pył kopalniany i odwiedzamy Muzeum Górnictwa Węglowego, potem Bytom i Muzeum Górnośląskie. Dalej jedziemy tramwajem do Chorzowa do Parku Kultury i Wypoczynku, Górnośląskiego Parku Etnograficznego. Podziwiamy park, Stadion i Planetarium. Spacerkiem kierujemy się do Katowic, robiąc mały przystanek przy Pomniku Powstańców Śląskich i słynnym katowickim Spodku.
11.11 Rankiem odwiedzamy słynne osiedla katowickie Nikiszowiec i Giszowiec, zbudowane dla pracowników kopalni "Giesche". Ostatnim punktem naszej wyprawy jest Zamek w Będzinie z bardzo dużą kolekcją broni białej i palnej, która przypadła do gustu chłopakom. Ruszamy w podróż powrotną do Trójmiasta żałując, że czasu nie wystarczyło na oglądnięcie innych zabytków i ciekawostek Śląska.