Rajd Rajdów

etap IX

O wycieczce: data: 25 stycznia 2009, długość: 19km, liczba uczestników: 16, temperatura: 2, pogoda: mglisto, prowadził: Andrzej Galikowski
Trasa: Starogardz Gdański - Owidz - Barchnowy - Kolincz - jezioro Szpęgawskie - Szpęgawsk

Zdjęcie zbiorowe
Na zdjęciu: grupa na grodzisku w Owidzu
Aby powiększyć zdjęcie kliknij na nim

Opis wycieczki

Do Starogardu wyjątkowo jechaliśmy pociągiem, a przed dworcem powitał nas zmotoryzowany Rychu z rodziną i Katią. Czasu mieliśmy dużo, więc trochę przeszliśmy się po mieście. W Owidzu wspięliśmy się na okazałe grodzisko, na którym kiedyś (w 1967 roku) zbieraliśmy ułamki glinianych naczyń dla Muzeum Archeologicznego w Gdańsku. W ostatnich latach grodzisko zostało już poważnie przebadane i okazało się jednym z cenniejszych, datowanych na XII wiek, obiektów na Kociewiu. Bogactwo znalezionych tu śladów osadnictwa, przedmiotów użytku codziennego i broni, zadziwiło archeologów. Nawet pokuszono się na porównywanie Owidza z Biskupinem. Powstał projekt zrekonstruowania obiektu i zagospodarowania terenu podgrodzia w celach dydaktycznych. Tymczasem grodzisko porasta trawa i nikt nam nie przeszkadzał w odpoczynku na wałach obronnych tak cennego obiektu.
        Po zjedzeniu znakomitego placka drożdżowego, którym na grodzisku częstował nas Andrzej, ruszyliśmy w trasę. Zrobiliśmy obszerną pętlę wzdłuż starorzecza Wierzycy i nie znalazłszy przejścia przez rzekę wróciliśmy pod grodzisko. Dalej trasa przebiegała już bez niespodzianek. Pogoda była dobra do marszu, marny śnieg leżał już tylko w niektórych miejscach w lesie, a gdy wyszliśmy na pola, śniegu nie było już zupełnie. Gdy wyszliśmy na rozległe pola orne z za wzniesienia wybiegło na nas stadko saren, które zobaczyła również Katia i pędem ruszyła w ich kierunku, a jej smukła sylwetka pięknie prezentowała się w biegu. Choć biedna bardzo się starała to jednak sarny były szybsze - co było z resztą do przewidzenia - i wszystkie uszły z życiem.
       Gdy w Szpęgawsku wsiadaliśmy do pociągu, konduktor na nasz widok był wyraźnie zdziwiony, bo dawno już nie miał tak wielu pasażerów na tej stacji.
Magdalena Hempel

Gdańsk- Przymorze ~ 1 km

Wycieczka piesza 2024-05-01
Majówka na Mierzei
Przystań promowa w Świbnie - Mikoszewo - Stacja Żuławskiej Kolejki Dojazdowej w Mikoszewie - Muzeum Stutthof w Sztutowie - Szlak Jantarowy - Mikoszewo przystań - Świbno ~ 15 km