<< | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | >>

Dzień 3 15.07.2005 r. [piątek]
trasa: KOSZELÓWKA - Zdwórz - Vincentów - rezerwat Dąbrowa Łącka - aleja lipowa - Łąck - SENDEŃ.
km: 20

Współrzędne geograficzne bazy noclegowej SENDEŃ:
N = 50°36'34,1'' = 50,60948° = 304846 m
E = 18°28'47,6'' = 18,4799° = 463211 m

Wyruszamy tradycyjnie rano. Idziemy teraz przez urozmaicony teren, znajdziemy tu jezioro, bagna, porosłe lasem obniżenia i wyniosłości terenu. Krajobraz ten rzeźbił lodowiec, a porasta dziś wspaniały las, głównie sosnowy z domieszką dębu, olchy i brzozy. Leśnym traktem dochodzimy do brzegu Jeziora Łąckiego Małego, nad którym znajdziemy punkt widokowy. Jezioro ma powierzchnię 35,6 hektara i jest trudno dostępne z uwagi na porośnięte trzciną i sitowiem brzegi. Okrążając brzeg jeziora, natkniemy się na pomnik przyrody: buk o obwodzie 221 cm i wysokości ok. 30 m. Niebawem szlak doprowadzi nas na brzeg Jeziora Łąckiego Dużego. Tu w pobliżu murowanej kapliczki św. Piotra i Pawła z 2 poł. XIX wieku możemy odpocząć, podziwiając widok na jezioro i na pięć pomnikowych dębów o obwodach 330-460 cm. Samo Jezioro Łąckie Duże zajmuje powierzchnię ok. 61 hektarów i ma średnią głębokość 3,8 m. Niestety, choć jezioro jest bardziej dostępne niż poprzednie, jest znacznie bardziej zanieczyszczone.

Okrążyliśmy je wzdłuż brzegu od strony południowej. Szlak prowadzi nas przez starodrzew klonowo-dębowo-grabowo-brzozowy. Po drugiej stronie brzegu widzimy zabytkowy park z drugiej połowy XIX wieku, w którym znajdziemy pseudorenesansowy pałac zaprojektowany przez Roberta Fuhrmana, łowczego dworu cesarskiego. Dostał on majątek Łąck od cara Aleksandra II za zasługi przy tłumieniu powstania styczniowego. Przed II wojną światową pałac był letnią rezydencją marszałka Edwarda Śmigłego Rydza, a 7 września 1939 roku został kwaterą gen. Władysława Andersa, dowódcy Nowogródzkiej Brygady Kawalerii. Obecnie administruje nim Łąckie Stado Ogierów. W scenerii pałacu i parku nakręcono film "Szatan z siódmej klasy" i epizody serialu "Stawka większa niż życie". Warta odwiedzenia jest też łącka stadnina, która powstała w 1923 roku. Wtedy też prawdopodobnie zbudowano dworek, siedzibę dyrekcji stadniny i murowane stajnie.

Przecinamy linię kolejową Płock - Kutno idąc szeroką drogą, wśród wspaniałego drzewostanu zbliżamy się do rezerwatu "Łąck". Jest to chroniony stoosiemdziesięcioletni drzewostan sosnowy. Zmierzając dalszą trasą wędrujemy w kierunku niewielkiej wsi Sendeń z nowoczesnym kościołem z XX w. Tutaj znajduje się Modelowe Wiejskie Centrum Ekoturystyki Przyjazne Środowisku - Zielona Szkoła. Nasza baza noclegowa...

Ogólnie dzicz... Resztę czasu spędzamy w lokalnym sklepie integrując się z miejscowymi. Pierwszy deszcz w nocy a właściwie potężna ulewa z burzą. Dobrze że wyczuliśmy co się święci. Nocne zwijanie namiotów a my dalej śpimy pod zadaszoną wiatą. Ci co nie chcieli teraz niech suszą sobie namioty. Nic ciekawego do zwiedzania. Może jutro coś ciekawszego będzie... się zobaczy. A jednak... Odprawa nie wnosi nic ciekawego mimo usilnych starań organizatorów vide Marii Dobrzenieckiej.

Najbliższe Wycieczki:

Wycieczka rowerowa 2024-04-06
XX Rozpoczęcie Sezonu Rowerowego KTP ,,Bąbelki"
Gdańsk Kiełpinek - Rębiechowo - Pępowo - Żukowo - Kobysewo - Grzybno - Łapalice - Chmielno (nocleg) - Kosy - Kartuzy - Dzierżążno - Rezerwat Jar Raduni - Babi Dół - Przyjaźń - Sulmin - Otomin - Gdańsk Kiełpinek ~ 83 km

Wycieczka piesza 2024-04-20
Kaszubski Park Krajobrazowy
Kamienica Królewska-Szczelina Lechicka-Groty Mirachowskie-Diabelski Kamień-Strzepcz ~ 18 km